post

Tekoäly löytää tiensä yhä uusille ja uusille elämänalueille. Perinteisesti tietotekniikasta varsin kaukaisiksi mielletyt harrastukset ovat saaneet uusia apuvälineitä ja sisältöä tekoälyn kautta. Metsästys, ruoanlaitto, jalkapallo, kasinopelit… jokainen näistä harrastuksista on muuttunut paljon digikaudella. Viimeksi mainittu, eli kasinopelit, ovat nykyisin varsin erilaisia kuin vielä vaikkapa 90-luvun alussa ajateltiin, internetin ansiosta tietenkin. Monet verkon rahapelisivustot houkuttelevat asiakkaita erilaisin bonuksin. Tästä esimerkkinä ComeOnin bonukset, joilla pelaajat saavat peleihin hieman etumatkaa.

Hyvä esimerkki tekoälyn leviämisestä uusille aloille on myös purjehdus. Venemessujen uutuustuotteissa tämä näkyy vuosi vuodelta entistä paremmin, kuten alan harrastajat ovat saaneet huomata. Seuraavaksi esittelemme tekoälyn käyttöä purjehduksessa – millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa?

Älykäs vene ei ole enää välttämättä fiktiota

Varsinaisia älyveneitä ei ole vielä markkinoilla, mutta lähitulevaisuudessa asiat ovat varmasti toisin. Ääniohjaus on jo nyt arkipäivää kodin älytekniikassa – valaistuksen ja lämmityksen säätely ääniohjauksella ei ole scifiä. Ääniohjauttavia valojärjestelmiä ja navigaattoreita on jo nyt saatavilla myös purjeveneisiin.

Varsinaiselle tekoälylle voisi olla käyttöä vaikkapa karttamateriaalin läpikäymisessä: tekoäly voi löytää sopivan ankkuripaikan huomattavasti ihmistä nopeammin varsinkin tuntemattomilla vesillä. Digitaaliset kartat ovat tekoälylle numeroita ja faktoja, ihmisen tulkinta taas on usein hyvinkin vajaavainen.

Jos taas yöaikaan ankkuripaikka osoittautuukin tuulille turhan alttiiksi, tekoäly voisi osata nostaa ankkurin ja etsiä suojaisamman paikan – edes unen ei tarvitsisi häiriintyä täyden automatiikan hoitaessa hommat.

Yksi pahimmista painajaisista merenkävijälle kuin merenkävijälle on tietenkin laidan yli tippuminen. Älyranneke tai muu vastaava henkilön mukana kulkeva signaalilaite voisi ilmoittaa mies yli laidan -tilanteissa laivan keskustietokoneelle putoamisesta ja käynnistää pelastusmoodin. Samalla tietenkin miehistön muut jäsenet saisivat tästä onnettomuudesta ilmoituksen käytännön toimien aloittamiseksi.

Kilpapurjehduksessa tekoälyä on jo nyt ehditty hyödyntää, ja vieläpä suurella menestyksellä. Perinteikkään America’s Cup -kisan brittiläinen BAR-joukkue analysoi katamaraaninsa tuottaman valtavan datamäärän tekoälyn avulla hetkessä ja on hyödyntänyt tuloksia veneensä rakenteellisissa ratkaisuissa.

Joukkueella oli käytössä kolme testialusta, joiden eri suorittavia parametrejä tekoäly mittaa. Tuulen nopeus ja eri osien rakenteelliset kuormat ovat avainasemassa. Analyysi tuottaa vuorokaudessa dataa 16 gigatavun verran – tällaista määrää olisi ihmisten mahdoton käydä nopeasti läpi, vaikka sitten isompi tiimi olisikin analyysia tekemässä. BAR-tiimin insinööreillä on kokemusta myös autoteollisuudesta, jossa tekoälyn hyödyntämisellä on huomattavasti pidempi historia.

 

Digiajan muut kehityskohteet purjehduksessa

Virtuaalitodellisuuden käytöllä on silläkin varmasti tilaa tulevaisuuden veneissä. Etenkin kilpapurjehduksessa voisi olla huomattavasti apua käydä kilpailu etukäteen läpi virtuaalisten 3D-näkymien kautta. Samaten purjehdukseen pelolla suhtautuvat voisivat tukeutua virtuaalilasien kautta saataviin näkymiin (ja tulevaisuudessa varmasti myös tuntumiin).

Dieselkoneet voivat tulevaisuudessa korvautua täysin sähkömoottoreilla – tämä ei ole täyttä kuvitelmaa lähivuosinakaan. Autoilun saralla täyssähköautot ovat yhä edullisempia hankintahinnoiltaan, käytöstä nyt puhumattakaan. Älykkäät aurinkokennoihin perustuvat latausjärjestelmät ovat purjehduksen arkea lähitulevaisuudessa. Sähköisten laitteiden älykkäät ohjausjärjestelmät taas takaavat, että ne eivät ole käytössä turhaan: eli viemässä sähköä turhaan.

Luotettavuus ei vielä 100-prosenttista

Vielä ollaan valitettavasti jonkin matkan päässä sellaisesta maailmasta, että tekoälyn digitaalisiin käsiin voitaisiin täysin luottaa tilanteissa, joissa ihmishenget voivat olla vaarassa. Autoteollisuus on kokenut toistaiseksi isoja ongelmia tekoälyn noustessa oikeasti merkittävään rooliin autoissa, sama pätee vielä arvaamattomampiin meriolosuhteisiin.

Hyvää veneilytaitoa ei korvaa mikään, eikä älykkäinkään purjevene sovi sellaisen käteen, joka ei ymmärrä hölkäsen pöläystä purjehduksesta. Älykkäät sovellukset ja tekoäly voivat olla suureksi avuksi ja arjen helpottajaksi myös vesillä, mutta täysin niiden varaan ei voida kulkua laskea, eikä pidäkään voida.